2O21 Uluslararası Felsefe Olimpiyatı

“Çok iyi yetişmiş ve kendini yetiştirmiş dünya güzeli iki öğrencimiz bugün internet üzerinden Uluslararası Felsefe Olimpiyatına katılıyorlar. Elliden fazla ülkenin en seçkin öğrencilerinin yarışması. Tibet geçen yıl altın madalya kazanmıştı. Madalya almak elbette sevindirici ama dereceleri ne olursa olsun. Onlar bizim gönlümüzün madalyasını almışlardı zaten. Kolay gelsin sevgili öğrencilerimiz. Sınav bizim saatimizle 14.00 de. Slovenya tarafından düzenleniyor, (27-30 Mayıs 2021)”

Nuran Direk

“Böyle de bir Felsefe Olimpiyadı…Maske yok ama mesafe binlerce km… 56 ülke, 150 kişi. THY yerine zoom meeting… Çocukların torunlarına anlatacağı malzeme birikip duruyor🤔

Sona Küçükyan

29.05.2021 – Nuran Direk

“Sona Küçükyan, Çiğdem Şimşek ve Umut Karagöz geç saatlere kadar Jüri’de okuma görevlerine devam ettiler. Emeklerine sağlık. Bu noktaya çok sayıda felsefe öğretmeninin gönüllü çalışmasıyla gelindi. Görünen ve görünmeyen tüm emek verenlere ve felsefe olimpiyatına katılan tüm öğrencilerimize teşekkürler.”

“Dün akşam Noam Chomsky sunumu vardı.”

“IPO ailesi içinde geçen yıl içinde Litvanya’lı çok değerli bir arkadaşımızı genç yaşta kaybettik. Jurate Baranova’yı saygı ve sevgiyle anıyoruz.”

30.05.2021 
“Öğrencilerimizin başarısıyla onur duyuyoruz.” (Nuran Direk)
“Pandemi koşulları nedeniyle bu yıl da on line gerçekleştirilen IPO (International Philosophy Olympiad) yine yüzümüzü güldürdü. Pırıl pırıl gençlerimiz Tibet Şahin ve Ozan Ölmez bronz madalya ve onur ödülü getirdiler ülkeye. Aileleri ve öğretmenlerini de içtenlikle kutluyoruz.👏👏👏👏👏
We all love you Miha Andrič” (Sona Küçükyan)

 

2021 Uluslararası Felsefe Olimpiyatı Konuları

I. “Kavram bir tuğladır. Aklın mahkemesini kurmak için kullanılabilir veya pencereden fırlatılıp atılabilir.”

Brian Massumi, Translator’s Foreword: Pleasures of Philosophy. – In: Gilles Deleuze & Félix Guattari (1987), A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. London: Continuum, p. xii.

“A concept is a brick. It can be used to build the courthouse of reason. Or it can be thrown through the window.”

II. “Evrenin kendi kendine var olması mümkün değildir. Onu var edecek bir Özne, Yaratıcı bulunmalıdır. Bu Özne’yi beş duyu ile algılamak olanak dışıdır, çünkü duyularla algılanabilecek bir şey, cisimlerden bir cisim, bu nedenle de evrenin parçalarından bir parça olacaktır kaçınılmaz olarak. Dolayısıyla, bir yaratıcıya muhtaç olacaktır. O yaratıcı da üçüncü bir yaratıcının varlığını zorunlu kılacaktır. Bu zorunluluk zinciri, sonsuza kadar sürüp gidecektir. Oysa bir şeyin sonsuzca sürüp gitmesi mümkün değildir. Buna göre evren için, cisimsel olmayan bir Yaratıcı gereklidir.”

Ibn Tufeyl, Hay Bin Yakzan, Arapçadan çevirenler: M. Şerefeddin Yaltkaya – Babanzâde Reşid. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2010, sf. 121.

“[The World] could not have come into existence of itself, without the help of some Agent to produce it. And that this Agent needs be such an one as cannot be apprehended by our Senses; for if he should be the Object of Sense, he must be Body, and if Body, then a Part of the World, and consequently a Created Being; such an one as would have stood in need of some other Cause to create him; and if that second Creator was Body, he would depend upon a third, and that third upon a fourth, and so ad infinitum, which is absurd. Therefore the World stands in need of an incorporeal Creator.”

III. “Bir insanın ruhunun yalnızca düşünen bir töz olduğu göz önünde bulundurulursa, o nasıl olur da bedensel tinleri, gönüllü eylemleri gerçekleştirecek şekilde etkileyebilir?”

Letter from Princess Elisabeth to Descartes, May 6/16 1643. – In: The Correspondence between Princess Elisabeth of Bohemia and René Descartes (The Other Voice in Early Modern Europe), Transl. and ed. by Lisa Shapiro, Chicago University Press 2007, p. 62.

“Given that the soul of a human being is only a thinking substance, how can it affect the bodily spirits, in order to bring about voluntary actions.”

IV. “Varlığımızın teknikleşmesi: Bugün, etkileri görebildiğimizin ve hayal gücümüzün ufkunun ötesine uzanan ve etkilerini tahayyül edebilseydik onaylayamayacağımız eylemlerde, makinenin vidaları gibi, bilmeden ve dolaylı olarak yer alabileceğimiz ihtimalinin gerçekliği – işte bu gerçeklik, ahlaki varoluşumuzun temellerini değiştirmiştir. Böylece, atalarımızın teknik anlamda daha az gelişmiş olduğu zamanlarda mevcut olmayan bir duruma düşebiliriz: ‘suçsuz suçlu’lara dönüşebiliriz.”

Burning Conscience: The case of the Hiroshima pilot, Claude Eatherly, told in his letters to Günther Anders. Letter 1: Günther Anders to Claude Eatherly. June 3rd, 1959. Rowohlt Verlag GmbH, 1961.

“The ‘technification’ of our being: the fact that today it is possible that unknowingly and indirectly, like screws in a machine, we can be used in actions, the effects of which are beyond the horizon of our eyes and imagination, and of which, could we imagine them, we could not approve – this fact has changed the very foundations of our moral existence. Thus, we can become ‘guiltlessly guilty’, a condition which had not existed in the technically less advanced times of our fathers.”

(Sona Küçükyan) 

Yorum Yaz