Eğitime gönül vermiş değerli arkadaşlar
Sizleri BIRARADA Derneği, TÖZ Yayınevi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mezunlar Derneği tarafından 29-30 Kasım ve 1 Aralık tarihlerinde Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mezunlar Derneği Vişnelik Tesisleri, Ankara’da düzenlenecek olan Eleştirel Pedagoji Kongresine davet ediyoruz.
Günümüzde kapitalist kriz, hayatın birçok yönünü tahakküm altına almıştır. Kriz, hiç kuşkusuz eğitimi etkilemektedir. Eğitim sistemleri içinde üretilen bilgi, insanlık için değil, iktidar ve sermayenin çıkarları doğrultusunda kullanılmaktadır. Sözgelimi “Eğitim 4.0” çerçevesindeki internet, dijital teknoloji, robotik, kodlama ve yapay zeka gibi imkanların nasıl ve kimin yararına kullanıldığı, eğitimin başat soru/n/larından biridir.
Diğer yandan 1960’lardan itibaren Paulo Freire’in temellerini attığı eleştirel pedagoji bu imkanları sorunsallaştırarak farklı müşterekler, ortaklıklar, BİRARADAlıkları açığa çıkartmak için bu yıkımdan “çıkış deneyimlerini” merkezine almaktadır. Eleştirel Pedagoji, yoksulluk, işsizlik, dışlanma ve marjinalleştirilme gibi toplumsal sorunlara dair yeni soruları, derslikler ve üretim alanları içinde diyalojik öğretimle sordurarak bireyleri özneleştirmektedir. Doğası gereği politik olan eğitim kurumunu, özgürleşme yolunda bir bilinçlendirici ve güçlendirici pratiğe dönüştürmeye çalışmaktadır. Ancak merkezi eğitim sistemleri, öğrencilerin öznelliğini üretmelerini engellemekte ve öğretmenin özerkliğini zayıflatmaktadır. Bunun yanında kamusal eğitim anlayışı piyasacı yaklaşıma feda edilmektedir.
İnsanlık krizi eleştiriyle aşılabilir. Eski Yunancadan Latinceye geçen “krisis”, bir hastalığın dönüm noktasına gelindiğinde olgusal bağlam ve gerçek koşullarda hızlıca düşünüp bir an önce nesnel karar vermeyi ve seri biçimde harekete geçmeyi anlatır. Tam da bu nedenle kriz, insana dair bütünsel bakış açısını paramparça eder. Bu parçalanmışlığı eleştirel pedagojiyle ortadan kaldırmak mümkün. Ama nasıl, hangi araçlarla ve ne tür bir ortamda? Bu tür soru(n)ların ele alınacağı I. Eleştirel Pedagoji Kongresi’ne eleştirel ve alternatif eğitim perspektifiyle araştırmalar yapan, bu konuda düşünen, üreten herkesi kolektif atölye düzenlemeye, atölyelere katılmaya veya panel önermeye çağırıyoruz.
Atölyeler, paneller sayfalarını inceleyerek kongremize hangi alanda bildiri sunacağınızı belirleyebilir ya da kongremize dinleyici olarak katılmayı tercih edebilirsiniz. Her durumda hangi oturumlara katılacağınızı belirterek kayıt formunu doldurmanızı rica ederiz.
Kongremizde sizlerle birlikte olmak dileğiyle…
Önemli Tarihler
Panel başlığı ve bildiri özetleri ve atölye öneri metinleri için son tarih | 17 Haziran 2024 |
Kabul edilen panel başlık ve bildirilerinin açıklanması | 31 Temmuz 2024 |
Kolektif atölye koordinatörlerinin seçimleri sonunda katılımcıların belirlenmesi | 31 Temmuz 2024 |
Panel bildiri tam metinleri için son tarih | 16 Kasım 2024 |
Kongre kayıt başlangıç tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kongre kayıt için son gün | 15 Ağustos 2024 |
Yorum Yaz